Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med variasjon og aktivitet

fredag 8. mai 2015

Tankekart - Mind Vector

Tidligere har jeg benyttet tankekartappen mindjet. Denne har jeg vært passe fornøyd med. Fordel at denne er gratis for både meg og elever. Ofte når jeg ser bruk av tankekart i Applesammenhenger er det bruk av iThoughts. Dette er nok den beste tankekartappen.




Jeg hadde en forberedelsestime idag før de to siste timene (idag fredag). Jeg ønsket å benytte en tankekartapp, men ikke mindjet. I lunsjen ble jeg anbefalt Mind Vector som har en light versjon som er gratis. (Det må betales om det ønskes å videresende/deles). I denne midttimen testet jeg ut mind vector som har mange muligheter til å koble bilde/film/lenker med mer til tankekartet. Det er enkelt å komme i gang, og elementer i tankekartet kunne lett flyttes. Her er link til appen: https://itunes.apple.com/us/app/mind-vector-mind-mapping-brainstorming/id866990529?mt=8

Denne appen er enkel og brukervennlig, og jeg bestemmer meg for å benytte denne i de siste timene med elevene. De skal benytte denne på vg1 service og samferdsel i tema lov og rett, markedsføringsloven. De fikk følgende oppgave: Start med markedsføringsloven. Fra denne skal dere skrive 10 nye "bobler" med de ulike kapitlene. Under alle kapitlene skulle de skrive de viktigste §. I tillegg skulle de i dette tankekartet ha med minst 3 bilder og 3 linker til andre nettsteder.

Når timen begynner laster alle ned denne appen. I tillegg åpner vi nettstedet www.lovdata.no og finner markedsføringsloven (som ble endret 1. juni 2009). Så langt går dette bra. Når jeg skal starte nytt "create" tankekart, kommer jeg kun til "buy" appen til kr 49. Det virker som jeg får lov å prøve et tankekart, deretter betale? Jeg kom imidlertid ikke forbi, og endte med å kjøpe denne appen. Samtlige elever slapp denne meldingen. Etter kort introduksjon på hvordan vi jobber med dette tankekartet begynte elevene på oppgaven. De jobbet konsentrert og fikk informative tankekart.

Siden de benyttet gratis versjon endte det med at de leverte bilder av tankekart (bilde av skjerm) i showbie når de skulle levere. Alle fikk levert, og de ble bra. Stor forskjell i bruk av farger og §.

Det ble, tross litt starttrøbbel med introduksjon av lærer, to gode timer. Vi avsluttet tema markedsføringsloven med en kahoot om nettopp markedsføringsloven. Elevene fikk 10 minutter til å forberede seg til denne quizen før vi gjennomførte kahoot. Elevene er stadig fremoverlendt på quiz, også denne gangen. I tillegg fikk vi til korte samtaler rundt de ulike svaralternativene.

Produksjon av tankekart, markedsføringsloven

Igang med tankekart på iPad

Enkelte jobbet svært raskt!

Konsentrert

Disse fikk jobbet sammen, og vektla farger på de forskjellige kap.

Er det slik du mener?

Slik er startbilde på min app etter denne dagen

Det kan legges til linker, bilder og filmer. Artig




2 kommentarer:

  1. Takk for denne gjennomgangen av tankekartAppen. Denne skal jeg bruke i mitt lille kurs i ipad for lærere. Alt lagt inn i Itunes U. Tommel opp...

    SvarSlett
  2. Jeg skal teste ut tips fra deg på tankekart også! Liker å bruke det ved gjennomgang av nytt stoff! Imponert at du er i full gang med iTunes U. Lykke til med iPad kurs for kollegaene dine! Tommel opp for deg!

    SvarSlett