lørdag 3. august 2013

GPS på iPad - Tomtom

iPaden har vært i bruk i hele ferien. Den var med til Kroatia og er stort sett med ditt jeg reiser.

I Kroatia traff jeg (helt tilfeldig) en kollega fra Sandefjord vgs som fortalte at han var så fornøyd med navigasjon på iPaden når han kjørte bil.

Vi var også på bilferie. Vi har byttet ut Tomtom navigasjon til Tomtom App til våre telefoner. Dette skjedde delvis ufrivillig. Tidligere var vi på ferie i Barcelona hvor vi leide bil. Jeg skulle "gjemme" GPS i hansekrommet da vi parkerte bilen for å besøke Sagrada Familia. Jeg klarte å legge billader også i hanskerommet. Knas. Jeg knuste glass på GPS, og den var totalt ubrukelig etterpå. En utfordring uten GPS og kart i Barcelona sentrum. Valget ble enkelt når vi ønsket en ny GPS, vi tar det som App til iPhone. Skulle det samme skje senere at vi mister/ødelegger en telefon, har vi GPS på den andres telefon. (I tillegg slipper vi ekstra lader og utstyr for ekstra GPS). Dette har vi vært fornøyd med.

Da denne kollegaen skrøt av navigasjon på iPad, måtte jeg legge inn vår Tomtom på iPaden. Det gikk.

Når jeg søker på GPS i App store får jeg opp mange alternativer, Tomtom er ikke av de som kommer først.

Det kommer opp mange alternativer i App store på GPS til iPad
Vi var kjent med Tomtom som GPS og fornøyd med den, og valgte Tomtom Europa. Denne ble lastet til våre iPhone. Vi har kjørt borti 5000 km de siste sommerene i Europa, og har vært fornøyd med Tomtom på iPhone.  Usikker på hva prisen på Europa var. Det kostet litt. Fordelen her er at familien kan ha den samme appen på sin iPad/telefon. Når vi kjører feks i byer kan GPS stå på for sjåfør, og "copilot" kan sjekke mulige alternativer på sin GPS uten å forstyrre sjåføren.
Tomtom har Vest-Europa, Norden, Europa mfl. Vi
valgte Europa. Usikker på hva den koster

Jeg måtte prøve å laste ned Tomtom til iPad, og det var en behagelig overraskelse. Den fungerer veldig bra. Jeg trenger en skikkelig iPadholder i bilen. Det å følge på stor skjerm var behagelig. Lett å følge. Plutselig ble GPS på iPhone veldig liten. Her har jeg bare lagt inn en rute til Oslo fra meg på Sem. Det er enkelt å legge inn ruter. Jeg kjørte til Gardemoen for 2 dager siden, og på vei hjem fant jeg "plutselig" ut at jeg skulle besøke en i familien på rikshospitalet. Med få tastetrykk på interessepunkt i nærheten, kom Rikshospitalet opp som alternativ, og jeg (som ikke er særlig kjent) kjørte rett til parkering på Rikshospitalet. Det at alt blir større på iPad er helt greit.  
I sommer når vi skulle hjem fra Kroatia hadde vi mange stopp oppover som Wien, Chesky Kromlov, Praha, Dresden, Leipzig, Hamburg og Ebeltoft. Kjøring til sentrum går greit. Normalt har vi ikke stemme på (under langkjøring). I bykjøring hvor ting skjer fort, liker vi å ha på stemmen. Den er da til god hjelp. Alle våre stopp i Europa gikk svært greit nettopp pga GPS.


Kollegaen jeg traff på i sommer som hadde campingbil hadde ikke Tomtom. Det er flere gode GPS Apper i App Store. Finn en GPS du er fortrolig med, og som har gode kart!  Det å bruke iPad med stor skjerm til GPS var behagelig. På "skal-kjøpe-snart-listen" min nå står det iPadholder for bil. Gleder meg til å bruke iPaden på langtur i bilen. Noen som har gode tips for iPadholder i bil? (På langtur kjører vi VW Caravelle.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar