Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med aktivitet

lørdag 12. mai 2012

Erfaringsdeling om bruk av iPad på NKUL 2012

Under konferansen NKUL (nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring), fikk IKT ansvarlig John Arne Imenes og jeg som lærer fra Gjennestad vgs dele våre iPad erfaringer etter nesten et år med iPad. John Arne Imenes fortalte hvorfor vi var på NKUL (første skolen i Norge med iPad til alle, både elever og lærere). i tillegg fortalte han hvorfor vi tok dette valget. Det ble fortalt hvordan vi løste utdeling og at alle elever er administrator på sin iPad. Alle får tildelt gavekort for å opprette iTunes konto for kjøp av APPer. (Nei, det er ikke nødvendig å legge inn kredittkortopplysninger for å få konto!)


Etter mye praktisk info fra John Arne fortalte jeg om bruk av iPad i timen, litt om bøker og erfaringer.
For et år siden hadde jeg ikke sett iPad. Når vi hadde avgjort at vi gikk for iPad lurte jeg veldig på om denne lille "dingsen" kunne være et allsidig "stort nok" verktøy i timen? Jeg har handelsskolebakgrunn, og liker godt stor skjerm, tastatur og mus. Jeg underviser blant annet i økonomi hvor vi benytter store regneark. Fungerer APPene som fullverdige program?

Vi har hatt intern opplæring av ansatte på planleggingsdager i august. I tillegg har det vært mitt ansvar å jobbe med iPaden. Jeg valgte å lage alt materiell nytt til klassen frem til høstferien, på iPad. Jeg fikk da jobbet mye med programmene pages, Keynote, numbers og iMovie. Jeg var forberedt på opplæring av elevene i høst, det gikk svært raskt. Det var lite behov for opplæring, vi var raskt over i produksjon. APPene til Apple er noe forenklet fra for eksempel Keynote for Mac. Dette bekymret meg, jeg ønsker at elevene skal ha mange muligheter. Nå etter nesten et år ser jeg at Keynote på iPad duger! Elevene blant annet på vg1 service og samferdsel behersker verktøyet svært godt, og jeg savner hverken PowerPoint eller Keynote for Mac. Dette jeg trodde var en ulempe (for få muligheter), viser seg å være en styrke. Normalt bruker vi bare en 10-15% av alle mulighetene i enkelte programmer. Samtidig har vi lett for å gå oss litt vill i alle disse mulighetene, noe du ikke gjør på iPad! (Dette er spesielt positivt for litt svake elever). Det er lett å instruere å forklare fremgang på iPad mens elevene gjør det på sin egen, fungerer bedre en på PC.

Jeg har endret meg som lærer etter vi tok dette nye verktøyet i bruk. Jeg har "avlært" meg verktøyet PC og "pålært" meg verktøyet iPad. Tidligere var jeg veldig bestemt på hvordan vi skulle nå de ulike målene. Dette har endret seg, nå er jeg opptatt av målet, og elevene får velge metode selv. I starten ble elevene litt usikre, hva var beste måten å levere på? Foreksempel i programfaget sikkerhet fikk elevene en oppgave som skulle presenteres. Elevene valgte rapport, film, Keynote, presentasjon uten noen hjelpemidler, tankekart og flashcard. Et stort mangfold, og mange mål nås av flere elever enn tidlige fordi de slipper mitt valg (rapport) og gis større frihet.

Mange er opptatt av hvordan unngå Facebook og spill. Aller først, dette er et generelt problem når vi har digitale "duppedingser" i timen som bærbar PC, smarttelefoner, iPod eller iPad. Dette er en utfordring. Jeg starter mine timer med lukket iPad, slik at vi har øyekontakt og får gitt beskjeder. Ofte når jeg går gjennom nytt stoff eller gjennomgang av oppgaver, ber jeg alle følge og notere løsningen, og sende den til meg på mail etter timen. Andre tips er at vi holder på med oppgaver, alle får utdelt et nummer på starten av timen, i slutten av 2 time skal en eller to presentere sin oppgave. Eleven trekkes ut på storskjerm med APPen Random numbers. Atter andre tips er å gjennomføre en liten test i LMS ( for oss fronter) etter timen(e) om de har fått med seg stoffet. Dette er spennende, og jeg må jobbe mer med variert undervisning, og holde på fokuset til elevene!

Punkter jeg tok på foredraget:

  • Brukervennlig, lang batteritid
  • Elevene opplever mestring
  • Slipper å se i "PC vegg"
  • Fokus på mål, frihet på veien
  • Hjelper hverandre underveis mer enn på PC
Elevenes tilbakemeldinger

  • Innvendinger:
  • Liten skjerm
  • Innlevering dokumenter LMS
  • Fristende med "annet"
  • Positivt:
  • Tilgjengelig
  • Varierte arbeidsmetoder
  • Blir stolte av det de leverer
  • Personlig verktøy
  • 85% har iPad som førstevalg
Jeg har ikke prøvd ut tastatur til iPaden. Elevene har i liten grad etterlyst det. Akkurat det overrasker meg. Skal jeg skrive mye, er Mac førstevalget mitt. Vi har klassesett med tastatur, men vi har aldri lånt det til klasse VG2 salg, service og sikkerhet. De store fordelene med iPad er dokumentasjon. Det er en ny verden i forhold til å be elevene ta bilder, filmer, lage film/opplæringsvideo. Det er både enkelt og blir bra resultat. Elevene glemmer ikke iPaden og har da også med seg bøkene. Foreløpig har vi PDF bøker på VG2 salg, service og sikkerhet. I tillegg har jeg laget noen bøker i Apples program iBooks Author. Dette er også spennende, har lyst til å lære mer om det programmet! Forøvrig skjer det mye spennende med lærebøker både hos Gyldendal og Aschehoug, full honnør for jobben de gjør!

Elevene har i år fått svært få utskrifter av meg. Det er helst på prøver og prøveeksamen, og en læreplan og arbeid i forbindelse med entreprenørskap. Det meste annet er levert via fronter eller Mail. Hovedforskjellen er at nå har elevene oppgavene, utskriftene flyter ikke rundt i klasserommet. Tidlige benyttet vi sms til å kommunisere med elevene, nå skjer dette via Mail.

En norsklæreren fortalte her om dagen at elevene hadde fått en oppgave i fronter om en tekst som stod i en norskbok. Norsklæreren fikk Mail fra en elev om at han ikke fikk gjord denne oppgaven, da boka var glemt på skolen. Denne ivrige norsklæreren viste råd, hun slo opp i norskboka på teksten, tok bilde og deretter sendte bilde på Mail til eleven som likevel kunne jobbe med denne oppgaven.

Sist mandag hadde jeg glemt (!) min iPad hjemme, og jeg hadde vg2 i oppgaveløsning i økonomi. Da jeg ikke hadde iPaden ble jeg plutselig klar over nye vaner. Jeg pleier å ha mange ting på iPaden "oppe" som selve læreboka, digital arbeidsbok og fasit. Når jeg går rundt, kan jeg hjelpe de med mye på kort tid. Har de fått slettet arbeidsboka si, får de ny på Mail, lurer de på et svar, får de det. Denne timen hadde jeg med Macen i timen og min "service" var begrenset.

iPaden overrasker meg som et multiverktøy ("leatherman"). Vi var klar over begrensninger som filbehandling og innlevering på LMS. Dette er fortsatt ikke løst, men det er svært mange andre ting som fungerer.

Jeg er fortsatt ny med iPad, og har masse å lære. Jeg er hverken skremt eller redd for å fortsette med dette verktøyet neste skoleåret. Det er så utrolig mange muligheter, og utviklingen går raskt. Jeg føler meg priviligert som får lære både elevene og meg selv denne nye måten å jobbe på.



2 kommentarer:

  1. Spennende lesning om dine erfaringer med "bytte" av IKT-verktøy. Du beskriver det som mange tenker som store utfordringer rundt bruk av iPad, men ikke nødvendigvis har erfart, men allikevel konkludert. Det er interessant og se at erfaringene dine er relativt motsatte sett ut i fra det de største skeptikerne hevder uten kanskje å ha prøvd i noen særlig stor grad! Det blir spennede og høre hvordan veien går videre i forhold til erfaringer og nye muligheter innenfor din undervisning og arbeid som lærer.

    SvarSlett
  2. Stolt av å jobbe sammen med deg, Borghild. Flott at du deler slike erfaringer.

    SvarSlett