Med iPad i timen

Med iPad i timen
Fokus på læring med variasjon og aktivitet

fredag 20. januar 2012

Igang med iBooks Author!

Kap 1 første side med innhold i kap 1
I går kveld slapp Apple en liten gla'nyhet! Den ene var oppgradering av iBooks til 2.0, og den skikkelige gla'nyheten var at de ga ut en gratis APP til de som har Mac:  iBooks Author!

Jeg fikk ikke sett noe på den igår, men idag har jeg testet litt! Denne APPn er spennende! Herlig å sitte på Macn å kunne lage en bok ut i fra mange ulike formater som film (iMovie), bilder, tekst (pages og word) mm.

Jeg har ønsket å lage en liten ebok i tema praktisk regnskap (bruk av et økonomisystem). tidligere har jeg laget filmsnutter av for eksempel hvordan registrere ny klient, hvordan føre bilag, hvordan lage ny konto, hvordan lage faktura og lignende. Dette har jeg laget på windows maskin (få regnskapsystem til Mac), og først har jeg filmet skjerm, deretter har jeg konvert dette til format Mac godtar. Til slutt har jeg laget film i iMovie. (Dette kan gjøres enklere ved å legge inn lyd med engang, litt prøving og feiling i starten.)

Idag har jeg testet med å legge inn både tekst og egenprodusert film. Håper å ha laget en liten "praktisk regnskapsføringsbok" i løpet av helgen som elevene på VG2 salg, service og sikkerhet kan teste ut.

Når vi jobber med økonomi, har mye av dette med budsjett og kalkyler skjedd på iPad. Regnskapet fører vi i et lite økonomisystem som heter Agro økonomi. Programmet egner seg godt til undervisning og leverandøren av agroøkonomi er svært gode på service (svarer raskt om vi står fast). Tidligere elever som nå jobber med regnskap mener dette programmet er lett å overføre til andre regnskapsprogram. Dette programmet må vi jobbe med på PC og i windows. Her har elevene mulighet til å benytte iPaden til lesebrett.

Jeg holder nå på å lage en liten ebok i iBooks Author hvor elevene har mulighet til å se fremgangen både punktvis i tekst (for de av elevene som liker det), og filmsnutter for de elevene som liker å lære visuelt. Håpet er at det skal bli enklere for elevene å jobbe selvstendig ved å gå rett på det de ønsker hjelp til, enten det er å føre et bilag eller lage en faktura. De som synes jeg går raskt frem har nå mulighet til å se filmen flere ganger.

I ren glede over denne gla'nyheten med iBooks Author har VG1 service og samferdsel idag fått en oppgave med å jobbe med ulike deler innenfor tema sikkerhet, hvor det de gjør skal sys sammen til deres egen ebok. Innlevering neste fredag, og jeg skal sy sammen boken neste helg. Dette kommer jeg tilbake til!

Her er dagens utkast til min første ebok:

Her er en av de praktiske sidene - hvordan legge
inn en ny klient (eller skoleoppgave)
I eboken kan du trykke på play - og du kan utvide
filmen til full skjerm


4 kommentarer:

  1. Flott at dere tester ut. Vi gjør forsøk på Stend vgs og. Artig å høre at dere bruk Agroøkonomi. Vil gjerne se dere iBooks etterhvert. Det leder med til spørsmålet: hvordan distribuerer du iBooks filene til elevene?

    SvarSlett
  2. Hadde testbok klar til elevene idag. Boken ble stor, og jeg tenkte å dele via dropbox. Fil ble lagt inn i public på dropbox og jeg sendte mail til elevene med link til boken. Av 18 elever var det kun 6-7 elever som fikk lastet ned boken. Elevene fikk mail med link, safari åpnet seg, også skjedde det ikke noe mere (for en del av elevene). Ikke funnet ut hvorfor. Grubler på hvordan jeg kan få dette enkelt ut til elevene. Jeg er ikke helt klar for itunes U ennå.

    Det jeg ser av iBooks Author så langt er at dette er et godt hjelpemiddel. Gleder meg til å finne ut mer!

    SvarSlett
  3. Det var dette jeg prøvde og. Ser at en kan klikke Del. Da kan en sende iBook direkte med mail. Da åpner filen i iBook og hver enkelt har den hos seg. En kan og sende den til delt Evernote notebook (send mail til Evernote) dersom dere bruker det (anbefales).

    SvarSlett
  4. Takk for tips - tror jeg må finne ut mer om Evernote. Jeg bruker det selv, men usikker på om elevene har brukt Evernote. (Det lar seg ordne.) Du skriver at dere tester ut forsøk på Stend vgs, i hvilke fag/tema?

    SvarSlett